Aktuality

Jsme v reportáži

Listopad 2013

Reportáž v Dřevařském magazínu

Začátkem listopadu vyšla o naší společnosti reportáž v odborném časopisu Dřevařský magazín.O začátcích, rozvoji, současnosti a pohledu do budoucna naší firmy si můžete přečíst v přiloženém textu článku "O TAK ŠIROKÉM ZÁBĚRU SE NÁM PŘED DESETI LETY ANI NESNILO, ALE NELITUJEME"

O TAK ŠIROKÉM ZÁBĚRU SE NÁM PŘED DESETI LETY ANI NESNILO, ALE NELITUJEME

 

Zakladatelé a jednatelé brněnské společnosti ACER INTERIER Pavel Juráček a Rostislav Paclík se poprvé potkali v roce 2000, kdy jako tehdy dvaadvacetiletí vyučení truhláři nastoupili do jedné z místních truhlářských dílen. Po třech letech společné práce a navázaného přátelství se rozhodli nastartovat vlastní podnikání s cílem vybudovat malou dílnu s dvěma zaměstnanci zaměřenou na výrobu zakázkového nábytku. V současné době však zaměstnávají v letní sezóně více jak čtyři desítky lidí, přičemž se nevěnují jen původně zamýšleným interiérům (bytovým i komerčním), ale také exteriérům, realizovaným od návrhu až po montáž a nezřídka i jako komplexní zakázku.

 

 

„V roce 2003 jsme se s kolegou Rosťou Paclíkem seznámili s vedením jedné brněnské firmy, zaměřené na zařizování prodejen obchodních řetězců Ahold, Hypernova a realizace výstavních expozic a reklamy. V centru Brna vlastnila rozsáhlý areál, v němž mimo jiné chtěla zřídit i truhlárnu, kterou do té doby citelně postrádala, a nám nabídla její vedení. My jsme ale toužili postavit se na vlastní nohy, a proto jsme okamžitě kontaktovali známého právníka, s jehož pomocí se nám podařilo během několika dnů (za použití již existujícího IČO) založit společnost s ručením omezeným. Poté jsme si část jejího areálu pronajali s původním cílem vybudovat zde malou dílnu s max. dvěma zaměstnanci, v níž bychom kromě výrobků pro potřeby pronajímatele realizovali i naše vlastní zakázky, jejichž gró by tvořil nábytek vyráběný tzv. na míru zákazníkovi," vzpomíná na firemní začátky druhý z jednatelů Pavel Juráček s tím, že se stavebními úpravami si společníci vesměs dokázali poradit sami nebo s pomocí rodinných příslušníků. Podstatně složitější však bylo zvládnout úskalí investic do pořízení potřebných strojů a zařízení, neboť s úvěrem od banky jako mladí podnikatelé bez historie nemohli počítat. Asi polovinu vstupních nákladů se jim podařilo pokrýt z prostředků našetřených při předchozí činnosti a zejména z peněz zapůjčených rodinami. Několik dalších strojů pak zakoupili na leasing, který spolu s ostatními dluhy spláceli v průběhu následných pěti let. Ale už během té doby se společnost začala neplánovitě rozrůstat.

 

 

Po hlavě, ale nikoliv bezhlavě

 

„V době našich začátků nám bylo dvaadvacet let a v takovém věku si člověk obvykle ani nepřipustí, jaká rizika s sebou podnikání může přinést. Dnes víme, že právě toto bylo naše velké štěstí, neboť v opačném případě bychom asi pořád pracovali ve dvou nebo možná již ani neexistovali. Na druhé straně jsme ale, počínaje první zakázkou, vsadili na vysokou kvalitu, osobní přístup a kreativní zpracování a díky referencím z těchto realizací nám pořád přicházelo víc zakázek, než jsme stačili zvládnout," vstupuje do rozhovoru Rostislav Paclík a dodává, že již rok po zahájení činnosti pracovalo ve firmě šest zaměstnanců. Spolu s nimi musela zvýšit pronajaté prostory o dalších 100 m2 (z původních 200 m2) a rozdělit výrobu na dva provozy – truhlárnu s lakovnou a nově zavedenou výrobu venkovních realizací. A to především herních prvků pro vybavení dětských hřišť, vyráběných z ručně odkorněné akátové kulatiny a certifikovaných pro veřejné použití. Další významný posun ve firmě přišel s rokem 2006, kdy jí začalo přibývat atypických zakázek spojených s ohýbáním, dýhováním a lisováním umakartů (vysokotlakých HPL laminátů). Společníci, ve snaze maximálně omezit subdodávky, proto začali přemýšlet o možnosti zřízení vlastního provozu dýhárny, což ale vyžadovalo další nemalé investice. Prostředky na jejich financování vložil posléze do firmy nový společník Ing. arch. Milan Matyáš, s nímž firma dlouhodobě spolupracovala na některých projektech. S jeho příchodem navíc získala i vlastní projekční atelier a v současné době provozuje mimo již zmíněné truhlárny s lakovnou také výrobnu zahradního nábytku a dětských hřišť (v asi tři km vzdálené městské části Brno – Juliánov) a v neposlední řadě i „vysněnou" dýhárnu. Ta byla od začátku budovaná nejen pro vlastní potřebu, ale jako Dýhovací centrum s nabídkou služeb i pro ostatní truhláře. „Na tomto pracovišti provádíme vedle klasického dýhování (domácími i exotickými dýhami) ještě lisování umakartů a kovolaminátů, kamenných dýh, vakuové lisování, ohýbání laminovaných vlysů a také přípravu voštinových panelů a ve spojení s lakovnou povrchovou úpravu dýhovaných materiálů. Jeho služeb, které se s rostoucí nabídkou nových materiálů na trhu snažíme pořád rozšiřovat, dnes spolu s námi využívají zhruba dvě až tři stovky dalších výrobců jak z Brna, tak i blízkého či vzdálenějšího okolí," pochlubil se Pavel Juráček s tím, že vybudování dýhárny nebylo posledním počinem vedoucím k rozšíření portfolia společnosti.

 

 

Když je práce i koníčkem, koníčky zasahují do práce

 

V posledních několika letech se firma v oblasti interiérů začala vedle nábytku všech typů (z masivu, dýhovaných a laminovaných materiálů) specializovat také na návrhy a výrobu dveří (celomasivních a dýhovaných), včetně atypických modelů. K exteriérovým prvkům dětských hřišť přibyl zahradní nábytek, rovněž vyráběný z akátového dřeva, a také dřevěné fasády. Firma je realizuje, včetně architektonického návrhu, z tuzemských i exotických dřevin a aplikuje jak na soukromých domech, tak i administrativních budovách a hotelových komplexech. Poslední novinkou v oblasti venkovní výroby, ovlivněnou horolezeckou zálibou Rostislava Paclíka, je certifikovaná horolezecká stěna na boulderové lezení bez jištění, určená dospělým i dětem. Tento produkt, na který je stejně jako u většiny herních prvků použito akátové dřevo, je pod názvem Boulder systém nabízen pro venkovní prostranství obcí a škol, do parků, hřišť, a také do interiérů tělocvičen, chodeb a hal. „První realizace byly přijaty s pozitivním ohlasem a motivovaly nás k vzniku dalšího tzv. Balanc systému, určeného dětem od tří do sedmi let. Mimo něj máme ve vývoji další, ale zatím tajnou novinku, rozšiřující nedávno vzniklou divizi zábavy ‚Fun'," doplňuje jednatel a dodává, že skutečný význam venkovního sortimentu společnost docenila po roce 2008, kdy v oblasti interiérů zaznamenala stejně jako ostatní výrobci jistý útlum.

 

 

Vsadili na výrazné logo a cílený marketing

 

Díky těmto exteriérovým výrobkům nemusela firma zatím přistoupit k žádné redukci kmenových zaměstnanců, kterých je v současné době 23. Naopak v letní sezóně je poslední dva až tři roky ještě doplňuje až dvěma desítky sezónních pracovníků. Pro větší a rychlejší zviditelnění nových venkovních systémů začala počínaje letošním rokem spolupracovat s marketingovou specialistkou, která svoji činnost zaměřila hlavně na spolupráci s médii s cílem oslovit co nejširší veřejnost, včetně odborné. „Zúčastňujeme se otevření většiny námi realizovaných hřišť, na které zveme novináře z minimálně regionálních novin a televize, abychom tak maximálně ‚prodali' to, co dokážeme vyrobit. Stejným směrem se chceme vydat také u zajímavých interiérových zakázek z veřejné či komerční sféry," říká za oblast marketingu zodpovědná Ing. Daniela Schön s tím, že akční rádius realizací společnosti zahrnuje celou Českou republiku (80 % produkce), Slovensko a Rakousku. Cestu k zákazníkům jí až dosud otevíraly, mimo již zmíněných referencí, také internet a plošná reklama s nepřehlédnutelným logem, umístěná na všech firemních automobilech a plachtách náklaďáků několika spolupracujících dopravců, pohybující se po celé republice. „Nemalou reklamu nám dělá i ACER BIKE TEAM amatérských cyklistů, pro jehož potřeby jsme nechali ušít asi 200 cyklistických dresů s naším logem. V týmu jsou zapojeny i naše spolupracující firmy, jejichž zaměstnanci spolu s námi propagují značku ACER i mezi turisty v různých koutech ČR a příhraničních oblastech sousedních zemí," uzavírá náš rozhovor outdoorově zaměřený Rostislav Paclík s dovětkem, že hlavním cílem společnosti pro následující období je vybudovat vlastní zázemí společné pro všechny výrobní i administrativní provozy.

Základní faktografické údaje o firmě
Název: ACER INTERIER s.r.o.
Místo: Brno
Rok založení: 2003
Počet zaměstnanců: 23
Web: www.acerinterier.cz

Autor: Ing. František Novák
Foto: autor a archiv výrobce